دفتر توسعه دانشکده با توجه به ارزشهای حاکم بر جامعه و ارتقاء سطح سلامت و فراهم آوردن زمينه و بستر مناسب برای رشد دانشجويان و اساتيد و با هدف کمک به بهبود و ارتقای کيفيت آموزش و در نهايت شايستگی، کارآمدی و اثر بخشی دانش آموختگان در مديريت مسايل ونيازهای مرتبط با سلامت جامعه از سال 1383 کار خود را شروع نموده است .
چشمانداز :
دفتر توسعه آموزش دانشکده در راستای دورنمای مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه و با عنايت به ارزشها و باورهای آموزشی و پژوهشی تمايل دارد دانشکده در جهت کسب جايگاهی برتر در حيطههای آموزشی در سطح ملی و منطقه ای گام برداشته و در سطح بين المللی در زمينه آموزش پرستاری و مامايی مطرح باشد .
رسالت :
دفتر توسعه آموزش دانشکده ساختاری از مجموعه معاونت آموزشی دانشکده است که در راستای رسالت مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه ماموريت دارد تا در جهت ارتقاء کيفيت آموزش دانشکده اساتيد را ياری نمايد و به عنوان بازوی کمکی هدايت و هماهنگی فرايند آموزشی در دانشکده کمک موثری را بعمل آورد . دفتر توسعه دانشکده با توجه به ارزشهای حاکم بر جامعه و ارتقاء سطح سلامت و فراهم آوردن زمينه و بستر مناسب برای رشد دانشجويان و اساتيد و با هدف کمک به بهبود و ارتقای کيفيت آموزش و در نهايت شايستگی، کارآمدی و اثر بخشی دانش آموختگان در مديريت مسايل ونيازهای مرتبط با سلامت جامعه از سال 1383 کار خود را شروع نموده است .
اين دفتر به منظور دستيابی به اهداف ياد شده با همکاری اعضای هيأت علمی دانشکده نقش های زير را ايفا می نمايد :
1- ارتقای دانش، نگرش و مهارت های اساتيد در زمينه ی تدريس، ارزشيابی و پژوهش
2- سنجش و ارزشيابی عملکرد اساتيد دانشکده درچهار چوب وظايف و اختيارات قانونی
3-تحليل آزمون های چند گزينه ای، تهيه گزارش و ارائه باز خورد به اساتيد
4- مشارکت (اجرا و يا کمک کارشناسی ) در ارزشيابی برنامه ها و دوره های آموزشی و همايش های آموزشی پژوهشی
5- مديريت فرآيندها و برنامه های ارزشيابی استاندارد سازی و اعتبار بخشی در گروه های آموزشی دانشکده و ارائه خدمات مشاوره ای مربوطه
6-ارائه خدمات مشاوره و آموزشی به اساتيد و ساير متقاضيان و ترغيب مشارکت آن ها در زمينه اجرای پروژه های پژوهشی در آموزش علوم پزشکی
7- بهبود شاخص های عملکرد و پيشرفت تحصيلی دانشجويان، همچنين ارتقای دانش و مهارت های چند گانه در دانشجويان بخصوص دانشجويان ممتاز (استعدادهای درخشان)
8- طراحی، اجرا و ارزشيابی دوره های آموزش مهارت های بالينی برای دانشجويان رشته های مختلف دانشکده .
اين دفتردر صدد ميباشد که کميته های ارزشيابی آموزشی ،آموزش مهارت های بالينی، استعدادهای درخشان، آموزش اساتيد، برنامه ريزی درسی، و پژوهش در آموزش رادردانشکده راه اندازی نمايد .
فعاليتهای انجام شده و در دست اجرا :
-برگزاری حدود 5 کارگاه تخصصی توسط EDO دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی
-برگزاری دو کارگاه طرح درس در بازده زمانی متفاوت در دانشکده دندانپزشکی و پزشکی توسط EDO دانشکده پرستاری مامایی
-کار با سامانه نوید و راه اندازی آموزش مجازی توسط تعدادی از اعضاء هیئت علمی
-شرکت در کارگاه نوآورانه
-ارسال 2 فرآیند به جشنواره شهید مطهری
-راه اندازی کمیته دانشجویی ( تعداد متقاضیان 20 نفر ) (دبیر کمیته دکتر رازقی ودو عضو اصلی د کترحاج جعفری ، مسائلی )
-نیاز سنجیی واولویت بندی نیازهای اعضاء هیات علمی بخصوص در مورد برنامه آموزش مداوم
-داوری فرآیندهای جشنواره
-راه اندازی آزمون آسکی دانشجویان پرستاری قبل از کارآموزی در عرصه
-تهیه و تدوین لاگ بوک جهت دانشجویان کارشناسی و ارشد
-پیشنهاد و ارائه زبان تخصصی بجای زبان پیش دانشگاهی در دانشکده پرستاری
در کمیته برنامه ریزی دانشگاه
-بررسی فرمهای ارتقاء سالانه اعضاء و ارائه بازخورد
-انجام ارزیابی درونی هر 5 سال یکبار
-برگزاری جلسات جهت تشویق و راهنمایی دانشجویان در مقاطع بالاتر از طریق دعوت از نفرات اول کنکور ارشد
-ارزيابی درونی تمامی گروههای آموزشی رشته پرستاری و مامائی , وپيراپزشکی
-برگزاری کارگاه آموزش به بيمار
-برگزاری کارگاه فرايند پرستاری
- برگزاری کارگاه ابوالکتروليتها بصورت حضوری و E lerning
- شرکت درجلسات مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه
-ارزشيابی اساتيدشامل توزيع فرم های ارزشيابی (اظهارنظر دانشجو- مديرگروه- خودارزيابی) توسط مديران گروه ها در هر نيمسال تحصيلی، جمع آوری فرم های ارزشيابی استاد ،تجزيه و تحليل داده ها براساس هر فرم ارزشيابی ، ارائه بازخورد نهايی به اساتيد و برگزاری جلسات مشاوره و راهنمائی برحسب ضرورت با اساتيد متقاضی ، ارائه گزارش به معاونت آموزشی جهت ترفيع اساتيد و پيگيری درخواست موردی اساتيد و رفع اشکالات و ابهامات
- برگزاری ژورنال کلاب جهت اعضای دانشکده
-جلب اعتماد اعضاء هيأت علمی به منظور همکاری با دفتر توسعه ( EDO ) در زمينه های پژوهش در آموزش، رشد بالندگی در امر آموزش ...
- ارائه گزارش مستمر به دفتر EDC دانشگاه
-همکاری با واحد استعدادهای درخشان دانشگاه و معرفی دانشجويان جهت شرکت در المپياد علمی دانشگاه
-ارسال فرآيند های برتر مديريت آموزشی در جشنواره شهيد مطهری 1388 که منجر به دريافت تنديس برتر شد .
-تهيه CV اعضاء هيئت علمی
-بررسی طرح دروس اساتيد وبازخورد به آنان
-راه اندازی ايستگاه در SKIL LAB برگزاری امتحان آسکی قبل از شروع کاراموزی در عرصه
-برگزاری همايشی تحت عنوان آشنايی با افراد رتبه اول PHD و کارشناسی ارشد کشوری در دانشکده جهت شناخت بيشتر دانشجويان با مقاطع بالاتر و افزايش انگيزه آنان
-برگزاری کلاس های آمادگی کارشناسی ارشد جهت دانشجويان (کلاس زبان، فيزيولوژی، بيوشيمی)
-برگزاری جلسه پرسش و پاسخ با نمايندگان کلاس ها در زمينه بررسی مسائل، مشکلات و نقاط قوت آموزشی و پژوهشی و نهايتاً بازخورد مسئولين و اعضای هيئت علمی در جهت ارتقاء آموزش و پژوهش
برگزاری کارگاه يک روزه فرآيند پرستاری در تاريخ پنجشنبه 30/2/1389 در دانشکده پرستاری مامائی و پيراپزشکی رفسنجان با مجوز بازآموزی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و بر اساس پروتوکل زير تشکيل گرديد:
عنوان کارگاه: روند اجرای مراحل مختلف فرآيند پرستاری
هدف کلی: شرکت کنندگان در کارگاه، با مفاهيم و مراحل فرآيند پرستاری آشنا شده و در موقعيت مناسب بالينی بکار گيرند.
اهداف اختصاصی:
· هدف ار انجام فرآيند پرستاری و مراحل آن را توضيح دهند.
· قادر باشند با گرفتن شرح حال مناسب و معاينه فيزيکی، بيمار را بررسی نمايند.
· چگونگی استخراج تشخيص های پرستاری و نحوه اولويت بندی آنها را تمرين کنند.
· نحوه بيان اهداف و برآيندهای مورد مورد انتظاراز هر تشخيص پرستاری را شرح دهند.
· روند تدوين، نگارش و اجرای مداخلات پرستاری را توضيح دهند.
10/8-8
|
تلاوت آياتی از کلام... مجيد
|
|
40/8-10/8
|
هدف از تشکيل کارگاه و تعريف فرآيند پرستاری و اهداف آن
|
آقای علی انصاری
|
30/9-40/8
|
چگونه می توان يک Assess متناسب با فرآيند پرستاری از بيمار به عمل آورد؟
|
آقای دکتر راوری
|
15/10-30/9
|
تشخيص های پرستاری چگونه انتخاب شده و نحوه نگارش و اولويت بندی آنها به چه صورت خواهد بود
|
آقای حميد بخشی
|
45/10-15/10
|
پذيرائی و کارگروهی
|
____
|
30/11-45/10
|
در بيان هدف و برآيندهای مورد انتظار از هر تشخيص پرستاری چه معيارهائی را بايد رعايت نمود؟
|
آقای غلامرضا رفيعی
|
15/12-30/11
|
کار گروهی و گزارش دهی
|
____
|
15/13-15/12
|
چگونگی تدوين مداخلات پرستاری برای هر تشخيص و ارزشيابی نتايج
|
آقای دکتر راوری
|
14-15/13
|
کار گروهی و گزارش دهی
|
____
|
نحوه گروه بندی افراد شرکت کننده به قرار ذيل بود:
گروه اول: آقايان خدادادی، ميرزائی، منگلی، و خانم ها شهپری، کريمی، وطن پرست
گروه دوم: خانم ها شهابی، مظهری، اژدری، جمالی، نوری، بازمانده، عظيمی، و آقايان گنجه، حسينی پور
گروه سوم: خانم ها حيدری، عبدلی، مهاجرپور، عرب پور، باژوند، پورعبدالهی، طالبی، دهقانی
گروه چهارم: خانم ها نگاهبان، سلطانی، جوکار، شهرياری، عابدينی، آقايان مهدی زاده، فاتحی
برگزاری کارگاه يک روزه آموزش به بيمار
محل برگزاری: دانشکده پرستاری مامايی و پيراپزشکی
تاريخ برگزاری: يکشنبه 6/4/89
هدف کلی:
شرکت کنندگان در کارگاه با مفاهيم و اصول آموزش به بيمار، شيوه های برقراری ارتباط با بيمار زمان آموزش و موانع اجرايی آموزش به بيمار اشنا شده و قادر باشند فرايند آموزش به بيمار را در بخش های ويژه اجرا نمايند.
اهداف اختصاصی:
- اصول فرايند يادگيری بزرگسالان را توضيح داده و تفاوت های يادگيری بزرگسالان با ساير گروه های آموزشی را بيان کنند.
- اصول و مفاهيم مربوط به آموزش به بيمار را توضيح داده و قادر باشند متناسب با اصول و مفاهيم آموزش به بيمار، نيازهای آموزشی بيماران را تشخيص دهند.
- روش های برقراری ارتباط با بيمار زمان آموزش را توضيح داده و قادر باشند ارتباط موثر و هدفمندی با بيمار زمان آموزش برقرار کنند.
- موانع اجرايی آموزش به بيمار را بيان کرده و قادر باشند موانع اجرايی آموزش به بيمار در بخش خود را ليست کنند.
جدول زمان بندی برنامه
ارائه دهنده
|
برنامه
|
زمان
|
|
تلاوت آياتی از کلام وحی
|
30/8-20/8
|
آقای علی خدادادی
|
هدف از برگزاری کارگاه و ارائه اصول يادگيری در افراد بزرگسال
|
9-30/8
|
خانم ها: مريم شهابی، شهين حيدری
|
اصول و مفاهيم آموزش به بيمار
|
10- 9
|
آقای حميد بخشی
|
اهميت برقراری ارتباط موثر زمان آموزش به بيمار
|
30/10- 10
|
|
پذيرايی و کارگروهی اول
|
15/11- 5/10
|
آقای ناصر مهدوی
|
موانع آموزش به بيمار
|
12- 15/11
|
|
کارگروهی دوم
|
20/12- 12
|
|
ارائه کار گروهی و جمع بندی
|
13- 20/12
|
|