معرفی رشته

پرستاری رشته ای مستقل و شاخه ای از علوم پزشکی است که دانش آموختگان آن به عنوان عضوی از تیم بهداشت در عرصه های مختلف مربوط به ارائه خدمات بهداشتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، پیشگیری, مدیریتی و حمایتی، مراقبت های درمانی و توانبخشی می پردازند. این رشته دارای دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد.

اولین مقطع تحصیلی رشته پرستاری است که برنامه آن بر اساس ضوابط علمی و ارزش های اسلامی تهیه و تدوین شده است. آموزش پرستاری در سطح کارشناسی زمینه ساز تربیت پرستار حرفه است که به عنوان یک پرستار عمومی بتواند بررسی و شناخت وضعیت سلامت، ارائه خدمات و هماهنگی مراقبت ها را در عرصه های مختلف به فرد، خانواده و جامعه عهده دار شود.

رشته پرستاری داخلی – جراحی شاخه ای از رشته پرستاری است که به تربیت پرستاران متبحر، آگاه، توانمند و متعهد به مراقبت از بیماران با مشکلات و بیماری­های داخلی و جراحی می پردازد. دانش آموختگان این رشته با بکارگیری رویکرد مراقبت مبتنی بر شواهد، مددجو محور، جامع و جامعه نگر، با تکیه بر اصول اخلاق و ارتباطات انسانی، نیازهای مددجویان را در ابعاد مختلف شناسایی کرده و در سطوح سه گانه پیشگیری به ارائه خدمات تخصصی مراقبتی می پردازند.

پرستاری مراقبت های ویژه یک شاخه اختصاصی از رشته پرستاری است که از طریق بهینه سازی مراقبت های پرستاری از بیماران بد حال و نیازمند به مراقبت های ویژه، تقویت مبانی مدیریتی، آموزشی، پژوهشی، اخلاق و رفتار حرفه ای، موجبات مراقبت پرستاری ، کاهش مرگ و میر و عوارض بیماری در بخش های ویژه را فراهم می سازد.

گروه داخلی جراحی و مراقبت ویژه به عنوان بزرگترین گروه آموزشی دانشکده و پوشش دهنده بیشترین واحدهای دروس نظری و بالینی مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد فعالیت دارد. از سال تحصیلی 1392 با راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری در گرایش مراقبت ویژه بزرگسالان و سال 1393 با راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری داخلی جراحی گستره وظایف و فعالیت های گروه به نحو چشم گیری افزایش یافت.