جایگاه شغلی دانش آموختگان
دانش آموختگان رشته پرستاری می توانند در جایگاه های زیر به ارائه خدمات بپردازند.
بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی (شهری و روستایی)
- مراکز توان بخشی (دولتی- خصوصی)
- مراکز مراقبت های سرپایی
- مراکز مشاوره و خدمات پرستاری
- مراکز نگهداری سالمندان و آسایشگاه ها
- مراکز مراقبت های تسکینی
- اورژانس های پیش بیمارستانی و بیمارستانی
- سایر عرصه های نیازمند مراقبت های پرستاری در جامعه ( پایگاه های پزشک خانواده، مدارس، منازل،کارخانجات و خانه های سلامت)
نقش های دانش آموختگان در جامعه:
پرستاران در نقش های مراقبتی -حمایتی و آموزش های – پژوهشی- مشاوره ای وظایف خود را انجام می دهند.
وظایف حرفه ای دانش آموختگان به ترتیب هر نقش به شرح زیر است:
دانش آموختگان این رشته در نقش مراقبتی و حمایتی بر اساس ضوابط و مقرارات جاری، راهنماها و دستورالعمل های مصوب، وظایف زیر را ایفا می نمایند.
نقش مراقبتی و حمایتی
- برقراری ارتباط مناسب با مددجو، خانواده، پزشک معالج و سایر اعضای تیم سلامت در راستای حل مشکلات سلامت مددجویان.
- ارتباط موثر سازمانی با واحدها و مراکزی که به نوعی در حل مشکل بیمار دخیل هستند.
- مشارکت و همکاری با سایر اعضای گروه سلامت در ارائه خدمات به بیماران
- التزام به رعایت و اجرای اصول اخلاق حرفه ای و حفظ حقوق مددجو و خانواده
- آماده سازی و تدارک شرایط اجرای اقدامات درمانی
- آماده سازی جسمی و روانی بیماران جهت اقدامات درمانی تهاجمی
- هماهنگی برای اقدامات درمانی و اجرای دستورات پزشک معالج
- ثبت و گزارش پیامد مداخلات انجام شده مبتنی بر تشخیص های پرستاری به پزشک معالج
- طراحی و اجرای برنامه ترخیص و پیگیری نتایج مداخلات انجام شده
- ارائه اطلاعات لازم و هدایت مددجویان برای تصمیم گیری بهتر
- محافظت و حمایت از مددجو و خانواده
- مشارکت در برنامه های غربالگری نظام سلامت
در نقش های آموزشی - پژوهشی - مشاوره ای
- آموزش خود مراقبتی
- آموزش نحوه مصرف داروها،مراقبت در منزل و پیگیری درمانی
- جستجوی شواهد علمی
- همکاری در تدوین و اجرای طرح های پژوهشی در صورت در خواست مسئولین اموزشی
- همکاری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری
- ارائه اطلاعات لازم و هدایت مددجویان برای تصمیم گیری بهتر
الف: توانمندی های عمومی مورد انتظار:
توانمندی های کلی مورد انتظار برای دانش آموختگان این مقطع عبارتند از :
مهارت های ارتباطی
- استفاده ماهرانه از وسایل موجود در بخش
- تعامل بین بخشی
- کار در محیط های حرفه ای
- تفکر نقادانه
- مهارت های حل مسئله
- شناسایی مشکلات فوری بر اساس نتایج آزمایشات
- آموزش به مددجو و خانواده
- در خواست و ارائه مشاوره حرفه ای
- یادگیری مادام العمر
- ثبت و ارائه گزارش
ب: مهارت های عملی
ردیف |
مهارت |
ردیف |
مهارت |
1 |
حمام بیمار در تخت (کامل – با کمک مددجو ) |
48 |
کار با پمپ انفوزیون |
2 |
حمام دوش و وان مددجویان حسب مورد |
49 |
ریختن قطره چشم،گوش ، بینی و پانسمان شستشوی چشم |
3 |
ماساژ نقاط تحت فشار پوست (مثل Bed Sore) |
50 |
گذاشتن شیاف (واژینال – رکتال) |
4 |
شستن سر در تخت |
51 |
مراقبت از پرینه |
5 |
مراقبت از سر آلوده |
52 |
گرفتن نمونه خون |
6 |
مراقبت از دهان و دندان |
53 |
آموزش به مددجو و مراقب |
7 |
درست کردن تخت بسته و تخت باز با مددجو |
54 |
آماده کردن مددجو برای اتاق عمل و اتاق پروسیجر |
8 |
جابجا کردن مددجو از تخت به صندلی و برانکارد و انتقال و بالعکس |
55 |
پذیرش بیمار ار اتاق ریکاوری و مراقبت از مددجو بعد از عمل |
9 |
وضعیت دهی (Positioning) |
56 |
مراقبت از جسد |
10 |
انجام تمرینات فعال و غیر فعال در مددجویان |
57 |
شنیدن ضربان قلب جنین |
11 |
اندازه گیری فشارخون و ثبت آن |
58 |
اندازه گیری حرکات جنین |
12 |
اندازه گیری تنفس و ثبت آن |
59 |
اندازه گیری قله رحم |
13 |
اندازه گیری نبض و ثبت آن |
60 |
وزن کردن مادر و بررسی تغییرات وزن مادر |
14 |
اندازه گیری درجه حرارت و ثبت آن |
61 |
کنترل فشارخوم مادر و بررسی تغییرات فشار خون |
15 |
اندازه گیری درد |
62 |
اندازه گیری انقباضات رحم |
16 |
پذیرش مددجو |
63 |
بررسی ضربان قلب جنین در مراحل زایمان و بررسی تغییرات آن |
17 |
برنامه ریزی و اجرای عملیات ترخیص |
64 |
مراقبت از مادر در مراحل مختلف زایمان |
18 |
سنجش و پایش جذب و دفع مایعات و ثبت آن |
65 |
آموزش به مادر در مراحل مختلف زایمان |
19 |
دادن لگن |
66 |
گزارش نویسی مبتنی بر فرآیند پرستاری |
20 |
گرفتن نمونه مدفوع (ساده و کشت) |
67 |
اندازه گیری علائم حیاتی کودک و نوزادان |
21 |
دادن لوله ادراری |
68 |
تعیین میزان درد کودک |
22 |
گرفتن نمونه ادرار(ساده و کشت) |
69 |
دادن داروی خوراکی به کودک |
23 |
انواع تنقیه |
70 |
برقراری خط ورید محیطی |
24 |
مراقبت از انواع استومی |
71 |
تهیه سرم، تبدیل میزان و محاسبه قطرات |
25 |
گرفتن نمونه خلط |
72 |
کار با میکرو ست |
26 |
انواع کمپرس سرد |
73 |
خونگیری از پاشنه نوزاد |
27 |
انواع کمپرس گرم |
74 |
خون گیری محیطی |
28 |
مراقبت از بیمار ایزوله و ایزوله معکوس |
75 |
دادن شیاف به کودکان |
29 |
تغذیه از راه دهان |
76 |
ریختن قطره گوش و شستشوی گوش |
30 |
سنداژ معده |
77 |
ریختن قطره گوش در کودکان |
31 |
گاواژ |
78 |
شستشوی گوش، شستشوی چشم |
32 |
سوندگذاری مثانه |
79 |
سونداژ کودک (مذکر و مونث) |
33 |
اکسیژن درمانی(ماسک،کانولا،چادر اکسیژن) |
80 |
جمع آوری ادرار کودکان با کیسه |
34 |
ساکشن دهان، حلق و بینی |
81 |
تعبیه سوند T، N.G 81 و O.G.T در کودک و نوزاد |
35 |
مراقبت از تراکئوستومی و ساکشن آن |
82 |
اکسیژن درمانی (کودک و نوزاد ) |
36 |
مراقبت از راه عبور هوای مصنوعی و ساکشن آن (لوله ،تراشه -air way) |
83 |
تغذیه نوزاد با شیر دوشیده مادر یا مصنوعی |
37 |
انواع پانسمان |
84 |
کار با انکوباتور |
38 |
مراقبت از درن |
85 |
وضعیت دهی (Positioning) نوزاد و مادر در هنگام شیردهی |
39 |
شستشوی زخم |
86 |
فیزیوتراپی تنفسی |
40 |
کشیدن بخیه |
87 |
ترانسفوزیون خون |
41 |
انواع بانداژ |
88 |
مراقبت از نوزاد در تعویض خون |
42 |
دارو دادن خوراکی (Oral drug administration) |
89 |
احیاء پایه نوزاد |
43 |
دارو دادن به شکل عضلانی (تزریق) |
90 |
احیاء پایه کودک |
44 |
دارو دادن به شکل وریدی (تزریق) |
91 |
ساکشن باز و بسته لوله تراشه |
45 |
دارو دادن به شکل داخل جلدی و زیرجلدی |
92 |
مانورهای کاربردی در آسپیراسیون جسم خارجی |
46 |
تست intradermal |
93 |
مهارت کنترل بیمار در حالات پرخاشگری کنترل Suicide |
47 |
سرم وصل کردن و مراقبت از آن |
|
|
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس: